PROJEKTOWANIE
URBANISTYCZNE – SEMESTR VI
Prowadzący przedmiot:
|
Paweł
Rubinowicz, dr hab. inż. arch., prof. ZUT e-mail:
pawel@rubinowicz.com.pl |
|
|
|
Olga Gazińska |
Odnowa zdegradowanych obszarów miejskich
na styku zróżnicowanych struktur urbanistyczno-krajobrazowych
Charakterystyka zadania
projektowego
WPROWADZENIE
Celem przedmiotu jest poznawanie
zasad budowy miast oraz procesów ich przekształceń. Słowo ‘przekształcenie’ ma
znaczenie kluczowe. Projektowanie obiektów architektury, czy nawet określonych
zespołów urbanistycznych polega na tworzeniu nowych rozwiązań funkcjonalnych i
przestrzennych. W działaniach takich uwzględniamy kontekst, sąsiedztwo innych
budynków lub ich zespołów, jednak koncentrujemy się głównie na tworzeniu nowych
struktur i zagospodarowywaniu wyznaczonego terenu. Porównując takie działania z
podjętą w naszym przedmiocie problematyką miejską łatwo zauważamy różnicę. W
pracy zawodowej rzadko zdarza bowiem tak, że przychodzi do nas (architektów /
urbanistów) inwestor chcący zbudować nowe miasto. Oczywiście można wskazać
przykłady miast projektowanych na zamówienie, jednak jest to wyjątkową
rzadkością. Z reguły mamy do czynienia z sytuacją, gdy miasto już jest, ma swoja historię i
określone bieżące problemy i potrzeby. Stanowi żywy organizm, który musimy
poznać. Możemy wpływać na jego rozwój, poprzez określone interwencje
projektowe, zmierzające do przekształceń i odnowy.
PRZEDMIOT ZADANIA PROJEKTOWEGO
Wszystkie tematy dotyczą Szczecina,
miasta z bogatą historyczną przeszłością i licznymi bieżącymi problemami.
Ograniczamy działania do określonych fragmentów substancji urbanistycznej.
Proponuję Państwu 6 obszarów /
miejsc. Są on zlokalizowane na obrzeżach części śródmiejskiej. Każdy z nich ma
indywidualna specyfikę. Jednak łączą je dwie podstawowe cechy. Po pierwsze, są to obszary
zdegradowane pod względem funkcjonalno-przestrzennym. Znajdują się w centrum
miasta, jednak są słabo dostępne (często nie uświadamiamy sobie ich istnienia),
w małym stopniu wykorzystane (ekstensywna zabudowa) i nie generują przestrzeni
urbanistycznej (brak spójnej funkcji i kompozycji). Po drugie, obszary te położone są na
styku zróżnicowanych i niezależnych substancji urbanistycznych. Wokół nich
odnajdujemy m.in.: przedwojenne zespoły mieszkalne (przełom XIX i XXw.),
wielkopłytowe osiedla powojenne (lata 60.-70.), współczesną zabudowę usługową i
mieszkalną (lata 90. i początku 21. wieku). Wymienione dwie cechy, tzn.
degradacja przestrzeni i różnorodność substancji urbanistycznej, wpływają na
to, że obszary te są trudne do „projektowego rozwiązana” i miasto nie radzi
sobie z ich zagospodarowaniem.
Lokalizacja tematów projektowych na
terenie Szczecina
CEL PROJEKTU
Celem
projektu i Państwa zadaniem jest
rozpoznanie potencjału, który wynikałby z odpowiedniego zagospodarowania
wyznaczonych terenów projektowych oraz przedstawienie takiej koncepcji. Jak
ukształtować przestrzeń? Jakie funkcje powinny być tam lokalizowane? Co należy
wyburzyć a co zachować?
Jaką część zabudować, a jaką nie? W jaki 3sposób powiązać i zintegrować obszar
z miastem? Odpowiedzi oczekuję od Państwa w waszych projektach. Wytyczne
płynące z Miejscowego Planu Zagospodarowania oraz ze Studium Uwarunkowań i
Kierunków Rozwoju Przestrzennego
traktujemy jako istotny kontekst, ale nie jako jedyną podstawę działań.
Ważna jest autorska wizja, która pokaże nowe możliwości
wykorzystania wyznaczonych obszarów dla dobra miasta. Pod rozwagę pozostawiam
dwa pojęcia funkcjonujące we współczesnej urbanistce: ideę miasta kompaktowego
i model rozwoju zrównoważonego.
W bardziej
precyzyjnym ujęciu celem ćwiczenia jest zaprojektowanie nowych układów zabudowy
na określonym terenie z uwzględnieniem już istniejących struktur
funkcjonalno-przestrzennych. Działania powinny być ukierunkowane na lepsze
wykorzystanie zdegradowanych obszarów i ich integrację miastem. Powinny też być
oparte na czytelnym pomyśle ideowym wynikającym z dobrego rozpoznania miejsca i
roli tego miejsca w mieście. Nie definiujemy granic opracowania. Punktem
wyjścia jest miejsce. Wielkość planu transformacji zależy od decyzji zespołów
projektowych. Zadanie polega na umiejętnym powiązaniu nowych struktur
urbanistycznych z istniejącą substancją urbanistyczną. Projekt przedstawiamy w
skali nie większej niż 1:2000.
Podstawą analiz i prezentacji koncepcji jest komputerowy model przestrzenny 3D.
METODA OPRACOWANIA PROJEKTU
Praca w zespołach projektowych.
Podobnie
jak w innych przedmiotach urbanistycznych zakładamy pracę w zespołach
projektowych – 3, 4 lub 5 osobowych (zależnie od tematu). Taki system
organizacji umożliwi lepszą realizację złożonego zadania. Zajęcia opierają się
na korektach indywidualnych – kontakt prowadzącego z kolejnymi zespołami
studentów.
Komputerowy model przestrzenny
Przygotowanie
cyfrowego modelu (3D) dla obszaru opracowania wraz z niezbędnym kontekstem
miejskim (ukształtowanie terenu + zabudowa) jest kluczowym aspektem pracy nad
projektem. Zakres tematów został ustalony tak, by umożliwić ogarnięcie
analizowanej przestrzeni z uwzględnieniem trzeciego wymiaru. Praca nad
wirtualnym modelem pozwoli na lepsze poznanie miejsca. Model będzie uniwersalną
platformą do przedstawienia zarówno koncepcji projektowej jak też większości
przeprowadzonych analiz urbanistycznych.
Część analityczna i projektowa.
Często w procesie
tworzenia opracowań urbanistycznych przyjmuje się kolejność: najpierw analizy
potem projekt. W naszej pracy zakładamy równoległe prowadzenie tych działań.
Pozwoli to na lepsze ukierunkowanie analiz, tak by dotyczyły one również
określonych decyzji projektowych. Jeśli (przykładowo) dążymy do zwiększenia
intensywności zabudowy, ważne jest przeanalizowanie zarówno stanu obecnego
(wykazujemy zbyt małą intensywność), jak też przeanalizowane stanu wynikającego
z koncepcji projektowej (wykazujemy wzrost intensywności).
Forma podania i prezentacji
projektu.
Podstawą oceny jest projekt (4 do 8
plansz 100x70), na którym powinniście Państwo pokazać najważniejsze materiały
cząstkowe ilustrujące koncepcję. Po oddaniu projektu, w dodatkowym późniejszym
terminie, spotykamy się wspólnie na otwartej prezentacji. Będziecie Państwo
poproszeni o przedstawienie efektów pracy i obronę przyjętych założeń.
MATERIAŁY WYJŚCIOWE
Na stronie zamieszczone są jedynie
wstępne materiały do ćwiczeń. Komplet materiałów wyjściowych uzyskacie Państwo
po ostatecznym wyborze tematu. Zakres tych materiałów jest przygotowany
odrębnie dla każdego z 6 tematów i obejmuje on m.in.: cyfrowe mapy
sytuacyjno-wysokościowe (1:500) dla całego terenu opracowania wraz z
kontekstem; mapy satelitarne (w różnych skalach); zdjęcia lotnicze
analizowanego obszaru; mapy wektorowe 2D (obrysy budynków i ulic); mapy
urbanistyczne (1:10000) i inne. Materiały cyfrowe są wzajemnie skalibrowane, co
umożliwia ich proste łączenie. Zasób materiałów wyjściowych umożliwi
przygotowanie modelu przestrzenneg, analizę określonego fragmentu miasta oraz
przygotowanie autorskiej koncepcji.
Materiały do pobrania
|
TEMAT 1: OŚ WIELKOPOLSKA-GONTYNY |
|
|
TEMAT 2: NIECKA NIEBUSZEWSKA |
|
|
TEMAT 3: TERENY STOCZNIOWE |
|
|
TEMAT 4: NOWE MIASTO / PÓŁNOC |
|
|
TEMAT 5: NOWE MIASTO / POŁUDNIE |
|
|
TEMAT 6: TURZYN-ŚWIERCZEWO |
|
|
|
|
|
MAPA SATELITARNA SZCZECINA 1:10000 |
|
|
Projekt rewitalizacji Dworca Szczecin Główny wraz z terenami
przyległymi Koncepcja: Ingeno Consalt BPK Sp. Z
o.o., listopad 2006 |
|
|
Projekt wieżowca Hanza Tower przy ulicy Wyzwolenia Koncepcja:
Laguarda Low Architects LLC, Dallas USA, lipiec 2007 |